[交大智慧]生命科学技术学院徐俊课题组从链霉菌中发现新型酮胺合酶用于合成α-氨基酮衍生物
发布时间 :2021-01-05  阅读次数 :4156

上海交通大学生命科学技术学院、微生物代谢国家重点实验室徐俊课题组从红树林来源的白浅灰链霉菌中发现了一个新型的酮胺合酶(AOS),并建立了基于酰基辅酶A连接酶和酮胺合酶的一锅两步法反应体系,可从小分子酸出发合成一系列α-氨基酮衍生物。该研究成果《Identification of an α-Oxoamine Synthase and a One-pot Two-step Enzymatic Synthesis of α-Amino Ketones》在线刊发在美国化学会旗下天然产物化学领域知名期刊《Organic Letters》上,并被选为2021年首期的Supplementary Cover Article。上海交通大学生命科学技术学院博士生周婷和高都为共同第一作者,生命科学技术学院徐俊教授为通讯作者。

α-氨基酮结构中同时含有α位氨基和羰基官能团,该结构单元广泛存在于药物和生物天然产物中。此外,α-氨基酮因其具有氨基和羰基等多反应位点,是合成其它含氮杂环和α-氨基醇等活性化合物的重要前体。论文报道的链霉菌来源的新型α-酮胺合酶(Alb29)能催化L型的谷氨酸(L-Glu)和3-甲基巴豆酰基辅酶A缩合形成L型的α-酮胺化合物。利用来源于同一菌株的Acyl-CoA合成酶(Mgr36)与α-酮胺合酶(Alb29)建立了可循环利用辅酶A活化小分子酸的一锅两步法反应体系,为α-氨基酮类化合物的生物合成提供了有效策略。 

该工作得到国家重点研发计划重点专项的支持(2019YFC0312501)。

 

文章链接: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.orglett.0c03600

Supplementary Cover:

 

About the Cover:

The cover graphic illustrates a one-pot two-step enzymatic reaction to synthesize different α-amino ketones. An α-oxoamine synthase (Alb29) involved in albogrisin biosynthesis in Streptomyces albogriseolus MGR072 was characterized and used for the incorporation of L-glutamate to acyl-coenzyme A substrate. Meanwhile, an acyl-coenzyme A ligase (Mgr36), which is mined from the genome of the same strain, was exploited to provide the corresponding acyl-CoA using carboxylic acid and HS-CoA. In this system, HS-CoA was internally recycled.